Verbeter je verkopen door betere vindbaarheid in Google!


Search Engine Optimization

Productpagina’s optimaliseren voor betere zoek resultaten, meestal “Search Engine Optimization” (SEO) genoemd, is erg belangrijk voor de verkopen van je product. Door de opbouw van de website van Markita, samen met het feit dat het een grote website is met veel producten, komt Markita al heel vaak voor in Google's zoekresultaten, en als je productpagina goed is geoptimaliseerd dan kan je hier het beste van mee profiteren.

Voorbeeld van een goed vindbaar product:

Voorbeeld google


SEO voor Markita algemeen

Markita.nl is zo gemaakt dat de website als geheel en specifiek de categorieen goed vindbaar zijn via Google, dit oa door een goede opbouw en externe links (links van andere websites naar de Markita website). Dit brengt algemeen bezoekers binnen en zorgt ook voor een betere basis voor de productpagina’s. Maar qua inhoud van deze productpagina's kan jij als verkoper veel doen!


Hoe kan jij als verkoper je vindbaarheid en bezoekers aantal verhogen?

Het is belangrijk om aan zoekmachines, in Nederland voornamelijk Google, aan te geven wat er op een pagina te zien is en voor welke zoekwoorden deze pagina geschikt is.  Aangezien Google alleen tekst kan begrijpen, kijkt Google voornamelijk naar de volgende dingen:

Voorbeeld Producttitel

1-    De pagina titel
2-    De header
3-    Kleinere titels
4-    De URL (pagina adres)
5-    Inkomende links, en de linktekst daarvan
6-    De bestandsnamen van afbeeldingen
7-    De verdere teksten op de pagina

Producttitel

Voor punten 1-4 wordt bij Markita hoofdzakelijk de producttitel gebruikt, omdat dit het hoofdonderwerp van deze pagina is. In bovenstaande afbeelding zie je een voorbeeld van een goede product titel en waar deze dus allemaal terecht komt. Zoals je ziet komt de titel van je product vaak voor op de productpagina.  Het is dus heel belangrijk dat deze titel goed omschrijft wat het voor product is.  

Hierbij gaat het vooral om:
- Wat is het specifiek voor product? (Handtas ipv Tas)
- Wat is de kleur? (Zwarte handtas)
- Wat is het materiaal? (Zwarte leren handtas)
- En eventuel de style (Stoere zwarte leren handtas)

“Stoer tasje door YOUNG-DESIGN”  is daarentegen een stuk minder goed vindbaar in Google.

Aangezien onze klanten Nederlands zijn, is het belangrijk voor Google dat alle titels en teksten in het Nederlands zijn. Een Nederlandse Google bezoeker zal namelijk eerder naar “leren portomonnee” zoeken dan naar “leather wallet”

5 - Links naar productpagina

De producttitel wordt ook gebruikt voor alle links naar de productpagina (zie afbeelding hieronder), dit is zeker net zo belangrijk als de eerste 4 punten. Dit zegt namelijk tegen de gebruiker dat dit hier te vinden is, Google kijkt op dezelfde manier naar links en concludeert automatisch samen met de andere punten wat er te vinden is op die pagina.

Interne link voorbeeld


6 - Bestandsnaam afbeelding

Ook de bestandsnaam die je geeft aan de afbeeldingen kan bijdragen aan de vindbaarheid van je productpagina. Enerzijds omdat deze wederom bevestigd dat deze pagina over dit product gaat. Maar doordat je goede bestandsnamen gebruikt, heb je ook kans dat de afbeeldingen te vinden zijn met bijvoorbeeld Google Afbeeldingen zoeken.

7 - Verdere teksten op de pagina

Een belangrijke tekst op je productpagina is de productomschrijving, en hiermee wil je natuurlijk je potentieele klanten uitleg geven over het product, zodat zij genoeg weten om tot een aankoop over te gaan. Maar ook voor Google is het belangrijk wat er in deze tekst staat. De productomschrijving is namelijk naast de eerder genoemde 6 punten de enige manier voor een zoekmachine om te begrijpen wat er op deze pagina te vinden is. Hierin is het belangrijk dat je nogmaals de hoofd elementen van het product noemt, en bij voorkeur in een andere vorm. In het voorbeeld van het iphone hoesje vilt, kan je in de omschrijving bijvoorbeeld “vilten hoesje voor je iphone” noemen, dit is iets anders geformuleerd en dit bevestigd voor Google dat het door een mens geschreven is en niet door een geautomatiseerd programmaatje. Google is gevoelig voor geautomatiseerde teksten en zal deze ook niet snel hoog plaatsen.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je omschrijvingen per product verschillend zijn. Anders denkt Google: "he maar die tekst ben ik al eerder tegen gekomen, dat zal dus wel niet helemaal kloppen." Dit geldt dus ook voor producten die bijvoorbeeld ook in andere webshops staan, zorg dat je per product en per webshop een uitgebreide, unieke en interessante tekst schrijft. Zodat Google dit als een unieke pagina ziet die interessant is voor gebruikers van Google.

Nog vragen?

Hopelijk geeft dit een duidelijker beeld in wat belangrijk is om je producten vindbaar te maken in Google en andere zoekmachines. Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, neem gerust contact met ons op.