Veel gestelde vragen

ALGEMEEN


Wat is Markita?

Op Markita vind je honderden originele en unieke producten direct van de maker. Producten die net even anders zijn en waar de ontwerpers zichtbaar met volle aandacht aan hebben gewerkt. Geen grote merken, maar gepassioneerde makers met een startend merk, origineel product of unieke productie. Sommige producten zijn handgemaakt, andere met oog voor detail geproduceerd, maar in alle gevallen enkel in kleine oplages beschikbaar en te koop via Markita.


Hoe werkt Markita?

Markita is een platform dat vraag naar en aanbod van originele en unieke producten bij elkaar brengt. De producten op Markita worden aangeboden door onafhankelijke ontwerpers, kunstenaars en andere creatievelingen. Elke aanbieder heeft een eigen ruimte op Markita waar je alle producten kunt bekijken en je meer kunt lezen over de achtergrond van de producten en aanbieder. Kopers worden geïnspireerd door verzamelingen, reviews en zoekfunctionaliteiten die ervoor zorgen dat je vindt wat je zoekt. Op Markita kun je van meerdere aanbieders tegelijk kopen via één winkelmandje. Markita verzorgt de betaalafhandeling, de aanbieders zijn verantwoordelijk voor het toezenden van het product en het beantwoorden van vragen.    


Kan ik een account aanmaken?

Iedereen kan een account aanmaken. Een eigen account aanmaken op Markita is gratis en zonder enige verplichtingen. Met een eigen account kun je bestellingen nakijken en statussen volgen, berichten sturen naar verkopers, verlanglijstjes opzetten en delen met anderen, enzovoorts. Een eigen account is niet verplicht en je kunt ook kopen op Markita als een gast. 


Ik wil mijn (verkoop)account opzeggen, hoe doe ik dat?

Je kan schriftelijk je account opzeggen via het contactformulier. Markita verwijdert daarna jouw account en je gegevens uit het systeem.

 

KOPEN


Voordat je gaat kopen

Het kan zijn dat verkopers extra “voorwaarden” hanteren in hun shop of per product. Check daarom altijd even deze extra informatie voordat je een product koopt.


Hoe kan ik een product kopen van een verkoper op Markita?

Precies zoals je het gewend bent om te kopen van webshops. Via één winkelmandje en check-out. Markita is zo ingericht dat het voor de koper niet uitmaakt van hoeveel aanbieders hij/zij tegelijk koopt. Je betaalt het totale orderbedrag in één keer aan Markita. Markita is een samenwerking aangegaan met een betalingspartij en dit betekent dat je veilig en snel kunt betalen via iDeal, Paypal, Mastercard/Visa en Bankcontact. Na betaling sturen de aanbieders onafhankelijk van elkaar de producten naar je toe.


Moet ik een eigen account hebben om te kunnen kopen op markita?

Nee, dat is niet nodig. Je kunt ook als gast afrekenen op Markita. Je kunt dan alleen je bestelling niet volgen en geen gebruik maken van favorieten, herbestellen, automatische invoering adresgegevens etc.


Waarom krijg ik de producten niet tegelijk opgestuurd?

Op Markita kun je van verschillende aanbieders tegelijk kopen, op een veilige manier. Elke aanbieder is zelf verantwoordelijk voor de verzending van zijn producten, dus de kans is groot dat deze op verschillende tijden bij je worden bezorgd.


Aparte bezorging van grote producten

In sommige gevallen zijn de producten van zodanige omvang dat verzending op afspraak gebeurt. Dit staat duidelijk vermeld bij het product. In dat geval kun je contact opnemen met de verkoper om de verzending en bijkomende kosten te bespreken. Ga je daarmee akkoord, dan ontvang je voor verzending een aparte factuur van de verkoper. Je ziet deze kosten dus niet in je winkelmandje terug.


Ik heb het product nog niet binnen gekregen, wat moet ik doen?

Producten worden binnen 2 dagen door de verkoper verzonden, tenzij anders aangegeven op de productpagina, of anders overeengekomen (bijvoorbeeld bij gepersonaliseerde producten). Als een product langer op zich laat wachten dan de afgesproken termijn, kun je contact opnemen met de aanbieder. Hiervoor maak je gebruik van het e-mailadres in de bevestigingsemail of via het berichtensysteem in “jouw account”.


Ik wil een bestelling annuleren, wat moet ik doen?

Annuleren van een bestelling is mogelijk totdat de Verkoper het product heeft verzonden. Wil je een bestelling annuleren, neem dan contact op met Markita via het contactformulier. Is annuleren nog mogelijk dan betaalt Markita het totale bedrag van de bestelling (prijs van het product inclusief de verzendkosten) terug.  


Ik wil een product retouren, wat moet ik doen?

Als koper heb je het recht een product binnen 30 kalenderdagen na ontvangst te retourneren op voorwaarde dat het product zich in dezelfde staat bevindt als waarin je het ontving. Je kunt een retour aanvragen via de button in je bestellingoverzicht in “jouw account”, of via de button in je bevestigingsmail als je geen account hebt. Binnen twee dagen ontvang je informatie over waar je het product heen kunt sturen. Let op! Retourzendingen zijn voor risico van de koper. Dit houdt in dat Markita niet aansprakelijk is voor het beschadigen of zoekraken van retourgestuurde artikelen. Vraag daarom altijd om een 3S (tracking)nummer bij het postagentschap (daarmee is het verzendtraject van het pakket te volgen). Na ontvangst van de retourinformatie heb je 3 dagen om een product terug te sturen naar de verkoper. Binnen 14 dagen nadat het retourproduct door verkoper is ontvangen, zorgt Markita dat het aankoopbedrag weer op je rekening staat. Indien de bestelling uit één product bestond, ontvang je de initiële verzendkosten ook terug. Een verkoper kan ervoor kiezen hiervan af te wijken, door bijvoorbeeld gebruik te maken van een afhaalpunt waardoor de kosten voor rekening van verkoper komen. Check hiervoor de eigen retourvoorwaarden van de verkoper.
Sommige producten zijn uitgesloten van retour, bijvoorbeeld producten die persoonlijk zijn gemaakt. Lees daarom altijd de extra retourvoorwaarden die de verkoper hanteert. Onderstaande producten komen hoogst waarschijnlijk niet in aanmerking voor retour:

    • Gepersonaliseerde producten die speciaal op jouw verzoek gemaakt zijn, naar jouw specificaties;
    • Producten van persoonlijke aard, zoals ondergoed;
    • Producten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
    • Producten die snel kunnen bederven en/of verouderen.


Ik heb een vraag of klacht over een product

Indien je vragen over een product hebt, kun je contact opnemen met de verkoper via de contactknop op de productpagina, of op de shoppagina van de verkoper. Een verkoper zal ernaar streven binnen 48 uur een reactie op je vraag te geven. Deze reactie ontvang je per mail en in het berichtensysteem in je account indien je een eigen account hebt. Heb je een klacht over een al ontvangen product of over de afhandeling van de bestelling dien je bij voorkeur eerst contact met de verkoper op te nemen. Heb je het gevoel dat de uitkomst niet naar voldoening is, neem dan contact op met Markita via het contactformulier.


Ik heb een klacht over Markita

Voor vragen en klachten over de dienstverlening kun je bij Markita terecht via het contactformulier. We helpen je graag verder en zullen ernaar streven binnen 48 uur een reactie te geven.


Ik wil me afmelden van de nieuwsbrief, hoe doe ik dat?

 Je kunt je afmelden voor de nieuwsbrief door op de afmeldlink te klikken onderaan de nieuwsbriefmail.


VERKOPEN

 

Wat is Markita voor verkopers?

We weten hoe lastig het kan zijn je producten te vermarkten in een online omgeving waar duizenden (massa)merken vechten om aandacht van de consument. Terwijl de consument juist op zoek is naar bijzondere en onderscheidende producten, maar ze niet kan vinden. Daarom is het onze ambitie om de kleine merken met mooie, bijzondere producten online beter zichtbaar te maken en te helpen verkopen. Elk merk krijgt een eigen, zelf in te richten ruimte op www.markita.nl en kan daar producten plaatsen en beheren. Wij doen de rest: zorgen voor bezoekers, check-out en betaalafhandeling, online promotie en (financiële) administratie. Door deze krachtenbundeling creëren we een platform met een groot volume aan producten waarbij elk merk profiteert van de aantallen bezoekers en de gecombineerde marketingkracht.


Wat voor verkopers zoek Markita?

Indien jij mooie producten ontwerpt, maakt of in kleine oplages laat produceren, je aandachtig met je merk en producten omgaat en graag meer wilt verkopen, is Markita in principe iets voor jou.


Markita is een gesloten platform, wat houdt dat in?

We vinden het belangrijk dat de merken en producten op Markita elkaar versterken en passen binnen de visie van Markita. Daarom zijn we op zoek naar producten met een bepaalde kwaliteitsstandaard en professionele uitstraling. We “meten” dit niet alleen af aan ontwerpdetail (vormgeving, gebruik materialen en afwerkingdetails), maar ook aan de wijze waarop het product is gepresenteerd (fotomateriaal).
Het kan dus voorkomen dat je als verkoper op dit moment geen account krijgt, dit wil echter niet zeggen dat dit nooit het geval zal zijn. Heb je het idee dat jouw merk en producten nu wel bij Markita passen, laat het ons dan zeker weten!  


Wat kan ik als verkoper verwachten?

Je krijgt een zelf in te richten ruimte op Markita waar je producten in kan plaatsen. Markita doet de rest: publiciteit, zorgen voor bezoekers, betaalafhandeling met koper en de (financiële) administratie. Maandelijks krijg je je omzet (minus de commissie) gestort op je bankrekening. Als merk blijf je zelf verantwoordelijk voor het toezenden van de producten, het beantwoorden van vragen en het bijhouden van de shop. 


Hoe kan ik verkoper worden?

Je kunt een aanvraag doen door het aanvraagformulier in te vullen. In dit formulier vragen we naar de standaardgegevens, de bankgegevens (om betalingen te kunnen doen) en vragen we je ons een aantal productfoto's toe te zenden. Zodra je akkoord bent gegaan met de verkoopvoorwaarden, krijg je een bevestiging van je aanvraag. Daarna krijg je z.s.m. bericht of je een account toegewezen hebt gekregen. Per mail ontvang je dan de inloggegevens van je verkoopaccount. Je kunt dan direct je shop inrichten.


Hoe maak of wijzig ik een shop?

Een shop aanmaken wijst zich vanzelf. Zodra je de eerste keer inlogt kom je automatisch op de pagina terecht waar je een shop kunt aanmaken. Volg daarna de stappen. Als je iets wilt wijzigen aan je shop kun je dat altijd doen via de menubalk in je verkoopaccount. Let op, de naam en URL van je shop kun je niet meer wijzigen.


Ik heb geen eigen webshop, is dat nodig?

Nee, een eigen webshop is niet nodig. Op Markita krijg je een eigen shop met een eigen systeem om je producten te uploaden, editten en eventueel op pauze te zetten. Je hebt ook de mogelijkheid om op Markita je voorraad te beheren. Tevens heb je direct inzicht in de resultaten van je shop.


Ik heb al een webshop, kan ik dan wel bij jullie verkopen?

Ja juist! We weten hoe lastig het kan zijn je producten te vermarkten in een online omgeving waar duizenden (massa)merken vechten om aandacht van de consument. Markita biedt je een extra afzetkanaal waarmee je je producten en merk extra onder de aandacht kunt brengen. Wij verzorgen verder de financiële afhandeling, (online) marketing en administratie, dus daar heb je geen zorgen om. Kun jij je focussen op je producten en eigen webshop.


Ik ga op vakantie, wat moet ik doen?

Als je niet in de gelegenheid bent je shop te runnen, is het belangrijk dat je je shop op pauze zet. Dat voorkomt teleurstellingen bij de koper.


Hoe gaat het verkopen in z’n werk?

Zodra een koper een product van je heeft gekocht, ontvang je een e-mail met de details van de bestelling. Deze details zie je ook altijd terug in je verkoopaccount. Na ontvangst van de bestelling heb je twee dagen de tijd om het product op te sturen aan de koper. In je verkoopaccount wordt meer uitleg gegeven.


Ik krijg een retour binnen, wat moet ik doen?

Een koper mag binnen 30 deagen na ontvangst van het product een retour aanvragen. Zodra een koper een retour aanvraagt, krijg je hierover automatisch bericht. Het is belangrijk dat jij aangeeft in je verkoopaccount wanneer je het product retour hebt ontvangen. Markita regelt de financiële afhandeling. Het is jouw eigen keuze en verantwoordelijkheid om buiten de termijn van twee weken een retour te honoreren. Markita is dan geen partij in de afhandeling.


Mag ik ook mijn eigen voorwaarden hanteren?

Door op Markita te verkopen ga je akkoord met de verkoopvoorwaarden en algemene voorwaarden van Markita. Deze voorwaarden zijn bindend en prevaleren boven elke andere voorwaarden. Je mag andere voorwaarden hanteren zolang deze niet in strijd zijn met de voorwaarden van Markita. Je eigen voorwaarden gelden alleen en je ze hebt opgenomen in je shop zodat kopers daar kennis van kunnen nemen voordat ze een product kopen.

Voorbeelden:
    • Langere retourtermijn dan de minimale termijn van 30 dagen. Let op! Binnen de gestelde termijn
      van 30 dagen is Markita verantwoordelijk voor de financiële afhandeling. Geef je de mogelijkheid
      om daarna ook te retourneren, komt deze financiële afhandeling voor eigen rekening.
    • Producten die niet geretourneerd kunnen worden. Het is belangrijk dit duidelijk aan te geven.
    • Extra informatie over verzending.


Wat kan ik als verkoper doen?

Zet zoveel mogelijk je eigen netwerk in om bezoekers te genereren. Gebruik hiervoor je eigen shop-URL, bijvoorbeeld op je facebook pagina of in alle mailtjes die je stuurt. Markita geeft je meer tips op de site.
Wat verder belangrijk is om je te realiseren is dat Markita zich voornamelijk zal focussen op het trekken van bezoekers naar het platform. Het is jouw taak om de bezoekers ook daadwerkelijk te laten kopen. Dit doe je door jezelf en je producten zo duidelijk mogelijk te presenteren (goede, scherpe foto’s en teksten).


Wordt mijn product ook ingezet voor online marketing?

Dat ligt eraan. Alle marketing die Markita uitvoert is bedoeld om meer kopers naar het platform te trekken zodat elke verkoper op Markita hier van profiteert. In principe focust Markita daarbij op het adverteren van productcategorieën. In sommige gevallen echter zal Markita ook producten inzetten die volgens haar op een positieve wijze Markita vertegenwoordigen/versterken. Deze producten zullen via het partnernetwerk van Markita op andere sites worden gepromoot. Om hiervoor in aanmerking te komen zal het product naast het versterken van Markita minimaal aan de volgende eisen moeten voldoen:

    • Voldoende voorraad om een grote vraag aan te kunnen
    • Product met een groot bereik (voor een grote groep mensen interessant)
    • Professioneel materiaal (foto’s, teksten)

We zullen je van te voren waar mogelijk laten weten dat we voornemens zijn jouw product voor online marketing doeleinden in te zetten. Hier zijn verder geen extra kosten aan verbonden. 


Hoe lang mag mijn product blijven staan?

In principe zit er geen tijdslimiet aan. Houd er wel rekening mee dat het product op voorraad moet zijn.


Ik heb een klacht over Markita

Voor vragen en klachten over de dienstverlening kun je bij Markita terecht via het contactformulier. We helpen je graag verder en zullen ernaar streven binnen 48 uur een reactie te geven.