Terug naar overzicht

Een puur verhaal

PureHuman, puur ondernemen - 17 november 2011
 

   Dit keer het pure verhaal van Astrid van Spronsen, gedeeld bij
   ClubPuur op 10 november 2011 door Barbara Philipsen
   van detekstschrijver.nl.

   “Via Markita.nl bieden wij kopers en verkopers écht contact,
   zodat je als consument kennis maakt met de persoon die jouw
   product heeft gemaakt. Daar word je blij van, dan gaat er
   energie stromen en gebeurt er iets.”

   Wie ben je? Astrid van Spronsen is een energieke en
   enthousiaste persoonlijkheid. Ze houdt van creatief ondernemen
   zonder de (commerciële) waarde uit het oog te verliezen. Ze wil
   werken aan iets dat dicht bij haar zelf ligt, waarvan ze zeker weet dat het niet alleen haarzelf maar ook de ontwerpers en de consumenten een goed gevoel geeft.

Waarom Markita? “Toen ik anderhalf jaar in New York woonde, waar ik freelancer was bij een fair-trade-organisatie, heb ik nagedacht over wat ik nou écht wilde. In de USA zijn ze verder met een aantal ontwikkelingen, bijvoorbeeld met e-commerce. Je ziet daar veel meer varianten van platformen waarop diensten en producten van kleine spelers gebundeld worden. De meeste ontwerpers zijn heel goed in die creatieve kant van hun werk, maar minder in de commerciële kant. Terwijl ik dat juist heel leuk vind. En het gaat me makkelijk af. Dus heb ik een partner gezocht in Nederland en zijn we begonnen aan Markita.nl. Vanaf het begin hebben we de ontwerpers erbij betrokken, want dan weet je zeker dat je in hun belang handelt.”

Astrid is afgestudeerd als industrieel ontwerper aan de TU Delft. “Ik combineer in oplossingen denken met analyse en verplaatsen in onze doelgroep en hun behoefte. We fungeren echt als intermediair tussen de ontwerper en de consument waarbij we op beide behoeften inspelen. Het unieke van Markita.nl is, dat wij alleen een database met producten en een verkoopkanaal aanbieden aan ontwerpers. De commerciële waarde van eerlijke producten zit in de uniciteit en de waarde ervan voor de consument.”

Ik vraag of ze het niet een groot risico vond om in crisistijd een bedrijf te starten met wat duurdere producten. Ze begint te stralen.

“Nee, juist niet! Want wij hoeven helemaal geen grote marge door te berekenen, omdat we geen magazijn of een winkel hoeven te onderhouden. We vertrouwen op ons gevoel voor waardevolle producten en vinden het een uitdaging om op creatieve wijze de producten onder de aandacht te brengen met een grote marge voor de maker.

Hoe doe je dat dan? “Als je op Markita.nl een product wilt verkopen, dan maak je feitelijk je eigen winkel aan. Wij ondersteunen in het commerciële deel, maar verder kun je je als ontwerper en maker heel authentiek presenteren.”

Astrid werkt samen met Gitty Schellens, die ook is afgestudeerd als industrieel ontwerper. Gitty heeft ervaring met online verkoop, wat een hele goede aanvulling is op de werkervaring van Astrid. “We weten door al onze gesprekken met ontwerpers en met mensen om ons heen, dat onze doelgroep bestaat uit vrouwen die actief zijn online en gemiddeld iets meer te besteden hebben. Uit verkoopcijfers weten we ook dat, ondanks de crisis, men juist méér online is gaan kopen. Bovendien weten we dat onze doelgroep waarde hecht aan producten met een echtheidskarakter. En wat vinden ontwerpers nou leuker dan direct in contact komen met de koper, zodat ze hun liefde voor het door hen gemaakte product kunnen tonen?”

Waarom ClubPuur? “Ik wil iets doen wat mij energie geeft, wat van binnenuit komt. Die energie breng ik over op anderen, bijvoorbeeld door de juiste vraag te stellen. Dit is de tweede keer dat ik bij een Club Puur-borrel ben en hier vind ik mensen met wie ik me kan verbinden. Het verhaal van Judith in haar boek Laat jezelf zien vond ik zo aansprekend, dat wilde ik ook wel eens meemaken. Op gewone borrels zijn mensen veel gereserveerder, vooral bezig om iets te halen. Bij een Club Puur-borrel heb je écht persoonlijk contact en deel je.”