Trootoys is een nieuw Amsterdams label, met een klein maar fijn assortiment handgemaakt kinderspeelgoed en accessoires. Mariken Tetteroo in 1993 afgestudeerd als grafisch kunstenares en heeft een loopbaan in het bedrijfsleven achter de rug. Ze heeft Trootoys opgezet vanuit een grote bewondering voor het slimme kinderbrein en de altijd bezige kinderhandjes.

Deze week een interview met Mariken Tetteroo van Trootoys


 

1. Wie ben je? Vertel wat over jezelf.

In 1993 ben ik in Utrecht afgestudeerd als grafisch kunstenares. Na een aantal jaar heb ik een overstap gemaakt naar communicatie en marketing, waarin ik twaalf jaar gewerkt heb in het bedrijfsleven. Toen alle creatieve alarmbellen begonnen te rinkelen, zegde ik mijn baan op en ging ik speelgoed maken van vilt en stof. Daarnaast volgde ik een tweejarige  deeltijd opleiding Meubelmaken aan het HMC, maar hoewel ik daar veel nuttigs heb geleerd, wint textiel het van hout…

Onder mijn label Trootoys ontwerp en maak ik speelgoed. Spelmateriaal van vilt, stoffen wezens en –heerlijk om te doen- knuffels naar kindertekening. Maatwerk zoals voor een reclamebureau of uitgever wordt ook steeds belangrijker.

2. Wanneer ben je gestart met ontwerpen, hoe is het begonnen? Waar komt de naam vandaan?

Sinds 2012 ben ik full time gaan ontwerpen. Het begon een jaar eerder, toen ik op de markt prachtig dik vilt ontdekte. Daar ben ik mee aan de slag gegaan.

De naam Trootoys is een samentrekking van mijn achternaam Tetteroo en toys. Ik vind het leuk dat Troo op zijn engels klinkt als true: waar, echt, puur.

3. Wat doe je nog meer naast ontwerpen?

Heel bewust niets anders. Ontwerpen is ademhalen…het uitvoeren van ontwerpen, beheren van mijn webshops en diverse marketing activiteiten horen erbij. Mijn achtjarige dochter krijgt alle overige aandacht. Ooit zou ik meer met taal willen doen.

4. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

De rode lijn is een sterke behoefte om kinderen ‘te steunen’ in hun kracht, ook de wat onzekere kinderen. Een paar heel beweeglijke handjes van een onderzoekend kind zetten me aan tot het maken van vilten omdraai maskers. Psychologie en therapie bieden geweldige ingangen: zo maak ik nu een nachtmerrie en een zorgenmannetje. Kun je samen met je kind een toneelstukje doen met een nachtmerrie-knuffel (hee, zei de nachtmerrie, zal ik vannacht weer langskomen met die bom? Als je het maar laat, zei het kind).

Kinderfantasie is geweldig: het uitwerken van een tekening naar een knuffel doe ik met alle liefde. De impact van een zelfontworpen knuffel is voor de kleine tekenaar ook enorm. Kinderen nemen hun status als opdrachtgever zeer serieus.



Andere startpunten zijn de natuur (vogels), taal, en materiaal en technieken. Mooi vilten materiaal was bijvoorbeeld de trigger voor het spel Troozzle.

Duurzaamheid is belangrijk voor me. Recyclen van materiaal, gebruik van gerecyclede vulling (met dank aan VAR Frankenhuis) of verwerken van kinderkleertjes in een pop doe ik graag. Maatwerk is ook een manier om verspilling te voorkomen. Nu koop ik kleine hoeveelheden op de markt, maar ben ik ooit in de positie dat ik een productie kan opzetten dan zou ik graag bio-fleece vinden.

5. Wat betekent ontwerpen voor jou?

Het is theatraal gezegd een levensbehoefte. Het maakt me blij, rustig en optimistisch. Soms is het een uitdagende puzzel, soms is het een feestje. Tekenen is heerlijk, materiaal inkopen of recyclen is heerlijk en het resultaat is zacht en tastbaar en maakt anderen blij. Wat wil je nog meer?

6. Hoe omschrijf je jouw creatieve proces?

Sommige werken kondigen zichzelf kant-en-klaar aan, zoals de nachtmerrie of destijds een olympisch schaatskampioen. Een gevoel wordt snel een beeld, dat wordt een klein tekeningetje en dat is voldoende om te beginnen.

Soms is een creatie wat complexer, deze laat ik echt rijpen tot de oplossing bovendrijft (ja hoor, ‘s nachts, op de fiets of onder de douche) en ik een patroon kan maken. Zodra ik een nieuwe vaardigheid heb opgedaan, kan een project wat eerst te moeilijk leek, trouwens ook weer even aankloppen.

Bedenken gaat sneller dan uitvoeren, dus nieuwe ideeen schrijf Ik op in een groot schrift. Alle patronen bewaar ik in mapjes. Ik ben niet erg bang om een nieuw idée te verliezen, als het voldoende logica of kracht heeft krijgt het idée me altijd wel te pakken.

Werk in opdracht heeft een deadline, dan schets ik, start ik en maak ik desnoods iets net zo vaak over tot het lukt. Van ‘doen’ word je dubbel zo creatief.

 

Speelgoed boxkleed €99 Speelgoed kikker €15 Kussen Citroen 2cv €75

 

7. Waar ben je momenteel mee bezig? Nieuwe projecten?

Momenteel ligt mijn focus bij werken in opdracht. Steeds meer mensen weten me te vinden voor een knuffel naar kindertekening.

Kortgeleden mocht ik voor een aantal grote bedrijven bijzonder grote knuffels maken, zoals enorme lottoballen voor 40 jaar Lotto. Fantastisch!

Daarnaast ben ik een samenwerking aangegaan met Talismanneke, een stichting van de Brusselse schrijfster Nathalie Slosse, die prentenboeken maakt waarin moeilijke onderwerpen op een voor jonge kinderen begrijpelijke manier behandeld worden. Trootoys heeft voor het boekje: ‘de visjes van Oceane’ spelmateriaal ontworpen en maakt dat op bestelling. Voor het boekje ‘Archibal’ een boekenworm die op zoek gaat naar het FSC label, komt binnenkort een handpop uit. FSC Belgie heeft al een Archibal knuffel als mascotte.

Trootoys speelgoed is gemaakt om mooi te zijn, degelijk te zijn, inspirerend te zijn. Het speelgoed is geslaagd wanneer het je iets ‘doet’. Maar het meest blij ben ik wanneer het je uitdaagt om samen iets te gaan doen.



Interview door Ranja el Farouni

In “De maker achter het product” vragen we onze ontwerpers het hemd van het lijf. Om jou meer achtergrondverhaal te geven over de producten op Markita. Dat maakt het juist bijzonder: wie heeft het product gemaakt? Waar komt het vandaan? En wat is het verhaal?