Femke Hertsenberg van OnceUponaTree ontwerpt levensbomen met een mooi verhaal. Een product die nog mooier wordt als het jouw verhaal wordt! In de blaadjes schuif je foto's van dierbaren en deze prik je op de boom, net zoals je wilt. Een symbolisch cadeau voor een bijzonder moment. Voor bijvoorbeeld: een huwelijk, geboorte, adoptie, doop of communie. De OnceUponaTree wordt zelfs gebruikt als herinneringsboom voor dementerende ouderen of als rouwboom na het overlijden van een dierbare.

OnceUponaTree heeft zelf ook een goed verhaal. Het staat voor duurzaam Dutch design en de producten worden met aandacht en ambacht gemaakt. Een deel van de productie wordt in een sociale werkplaats in Amsterdam verzorgd.

Deze week in de Maker Achter Het Product een interview met Femke van OnceUponaTree.

   

 

 

 

 

"Bomen staan symbool voor veel dingen die ik leuk vind; het verbinden van mensen, iets maken, laten groeien, een verhaal vertellen."

 

 

 

 

 

 

1. Wie ben je? Vertel wat over jezelf…

Ik ben Femke Hertsenberg, 40 jaar en woon met manlief en twee heerlijke kinderen in een dorp. Ik ontwerp en verkoop sinds 2,5 jaar levensbomen. Voor mijn gevoel ben ik zo maar in deze business gerold maar als ik terug kijk is het eigenlijk best logisch dat OnceUponaTree nu mijn bedrijf is.

2. Wanneer ben je gestart met ontwerpen, hoe is het begonnen?

De stap naar ondernemerschap is voor mij gezet. Mijn laatste contract als communicatieadviseur werd niet verlengd en daardoor ontstond het idee om zelf iets op te gaan zettten. Ik denk niet dat ik het anders óók had gedaan. 

Ik vind het een groot cadeau wat ik allemaal heb geleerd de laatste jaren. De eerste keer dat ik in Egypte een grote bestelling deed, was ik doodziek van de zenuwen. Voor mijn gevoel moest ik 10 tentamens doen waar ik totaal niet voor had geleerd en ik moést ze allemaal halen. Het ís dat mijn man zei, bestel maar schatje. En toen ging ik, een hele grote duik in het diepe. Mijn volgende productiereis naar Egypte deed ik met 10 vingers in mijn neus.

Elke eerste keer is weer spannend. De eerste keer dat ik met m’n bomen op een beurs stond, vond ik ook doodeng. Waarom dóe ik dit, vroeg ik me af. Haal me hier weg! Wie zit er nou op mijn bomen te wachten? Je voelt je heel kwestbaar, je staat daar iets van jezelf te verkopen. En dan krijg je allemaal enthousiaste reacties van wildvreemde mensen. Staat je product in bladen en op blogs. En krijg je bestellingen uit Japan, Brazilië, Italië... Vervolgens staat OnceUponaTree op internationale beurzen in Parijs en Tokyo en begin je langzaam te beseffen, hé best leuk wat ik heb bedacht en ook best leuk al die bestellingen.

 

3. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Bomen staan symbool voor veel dingen die ik leuk vind; het verbinden van mensen, iets maken, laten groeien, een verhaal vertellen. Tijdens mijn opleiding bij Artemis gebruikte ik vaak bomen als concept voor mijn werk. Ik houd van de symboliek van bomen. Voor de geboortekaartjes van onze kinderen heb ik twee stambomen ontworpen. Het is dus eigenlijk niet gek dat ik nu in de bomen zit.

Een levensboom waarmee je je eigen verhaal kunt vertellen, over waar je vandaan komt en wie je lief hebt. Je schuift foto´s van dierbare mensen of momenten in de blaadjes van de boom. Ik hoop dat met mijn bomen veel mooie verhalen worden verteld. Ik houd van de symboliek van bomen; het verbinden, de groei, kracht. Over de hele wereld worden bomen al eeuwenlang gebruikt voor allerlei rituelen‘. 

4. Wat doe je nog meer naast ontwerpen?

Het liefst ben ik de hele dag aan het ontwerpen. Ik heb een boekje vol met ideëen voor nieuwe producten. Maar ja, er moet ook brood op de plank (of in ieder geval een lekker belegje). Als startende ondernemer kun je geen dure PR bureaus inhuren. Mijn geluk is mijn communicatieachtergrond dus ik weet aardig hoe je in de bladen kunt komen. Waar ik de laatste tijd tegen aan liep is mijn gebrek aan marketingkennis. Ik doe maar wat voor mijn gevoel, een beetje van dit en hapsnap van dat. Ik heb heel veel ideëen maar weet vaak niet waar te beginnen.

En toen bracht vriendin Lou Niestadt mij in contact met de grote verlosser: Marie Forleo met haar B-School. Dit is een online training waar je leert hoe je online een business kunt opzetten waar je heel blij (en rijk) van wordt. Hierdoor ben ik in een warm bad van andere enthousiaste, creatieve en positieve ondernemers beland. Ik zit nog midden in het programma, maar heb al zo veel geleerd. Niet alleen een nieuwe kijk op marketing maar ook bijvoorbeeld meer structuur in mijn werk. Ik ben nu bezig met een nieuwe website die veel commerciëler wordt. Marie zegt: ‘Start before you’re ready’ dus geen excuus meer van: kan ik niet, durf ik niet..

5. Wat betekent ontwerpen voor jou?

Ik vind het fijn het hele plaatje te kunnen maken, niet alleen een product maar ook het vermarkten er van. Het is mijn product waar een eigen verhaal achter zit, dat ik het beste zélf kan vertellen. Ik geniet van het contact met mijn klanten. De verhalen achter de bomen. Als ze met eigen ideeen komen voor de levensboom; als gastenboek op een bruiloft, als afscheidscadeau voor de juf of laatst voor een demente moeder, die heel rustig wordt van alle foto’s in haar eigen levensboom. Maar er staat bijvoorbeeld ook een BoXL op het altaar van een kerk met foto’s van alle kindjes die gedoopt zijn.

Ik wil graag een product met een goed verhaal verkopen. Met de hand gemaakt van zoveel mogelijk goede materialen. Naast duurzaamheid staat maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op mijn lijstje. Een deel van de productie wordt in een sociale werkplaats in Amsterdam verzorgd. En OnceUponaTree is sindskort sponsor van het eerste Babyhuis in Nederland voor baby’s die niet door de moeder verzorgd kunnen worden. Niet elk verhaal van elk kind begint mooi. De levensboom Bo is vernoemd naar mijn adoptiedochter. Nu dat ik een bijdrage mag leveren aan hulpeloze moeders in Nederland is voor mij de cirkel rond.

Bekijk de shop van OnceUponaTree voor nog meer mooie levensbomen.

 

 

Interview door Kirsten van Beuzekom

In “De maker achter het product” vragen we onze ontwerpers het hemd van het lijf. Om jou meer achtergrondverhaal te geven over de producten op Markita. Dat maakt het juist bijzonder: wie heeft het product gemaakt? Waar komt het vandaan? En wat is het verhaal?

 

 

 

Blog door Kirsten van Beuzekom