De producten van Who's Loes?! zijn bijzonder en persoonlijk. Op de oude foto`s die Loes gebruikt staan personen uit haar eigen familie. Loes raakt nog steeds vertederd door de mooie foto's en wil mensen van alle leeftijden kunnen laten glimlachen middels de herkenbaarheid van deze bijzondere afbeeldingen.

 

Deze week een interview met Loes van Who's Loes?!

 

vendor-image

 

''Binnen het proces van concept tot ontwerpuitwerking gebeuren dikwijls onverwachte dingen wat kan leiden tot frisse nieuwe inzichten. Soms moet je een idee loslaten om weer tot nieuwe ontwerpen te komen.''

 

 

 

Wie ben je?

Mijn naam is Loes, ik ben 25 jaar en ontwerp sinds 2010 onder de naam 'Who's Loes?!'. Deze naam is ontstaan naar aanleiding van het proces dat ik afgelopen jaren heb doorlopen waarbij ik mijn eigen project heb opgezet en huisstijl heb ontwikkeld waarbij ik altijd een stukje van mezelf laat zien. Als je je afvraagt wie Loes is, dan kom je dat gaandeweg, als je mijn werk en foto's op mijn website bekijkt, te weten.

Wanneer ben je gestart met ontwerpen, hoe is het begonnen?

Op mijn 17e ging ik naar de kunstacademie en koos daar de richting grafisch ontwerpen. Doordat ik jong begon was ik ook vroeg afgestudeerd en als jong broekie heb ik eerst een paar maanden werkervaring opgedaan bij een bureau. Al gauw miste ik de vrijheid die ik op de academie wel had, waarna ik besloot om voor mezelf te beginnen. Op mijn toenmalige studentenkamertje ben ik willekeurig begonnen met opdrachtgevers te zoeken. Al gauw kreeg ik her en der de beruchte 'gun-factor' en kon ik met wat vaste klanten en leuke kleine opdrachten mijn tijd goed vullen. Echter, de wens om echt een eigen project op te zetten is er altijd geweest. Toen mijn oma in 2010 overleed kreeg ik haar trouwalbum uit '41 in handen. De prachtige foto's ontroerden me en ik heb er een aantal ingescand. Een andere oude foto - die met mijn opa, nu te zien op de kaart 'Shall we date' - had ik al eens bewerkt en op canvas laten drukken en deze hangt in mijn huis. Mede door de leuke reacties daarop en de mooie reeks trouwfoto's kreeg ik steeds sterker het gevoel dat ik iets bijzonders met de foto's wilde doen. Geheel zonder verwachtingen heb ik dat gedaan en met een huis vol kaarten was ik heel benieuwd hoe het zou lopen. Als het geen succes zou worden kon ik mijn huis ermee behangen en mijn leven lang kaarten versturen naar iedereen die ik ken. Gelukkig is dat niet nodig… Door de afbeeldingen in een nieuwe context te plaatsen maak ik ze voor een breder publiek herkenbaar. 

notitie who is loes                                        Travel notebook € 4,50

 

Wat doe je nog meer naast ontwerpen?

Ik werk sinds kort voor Flavourites en heb daarnaast nog trouwe klanten en uitdagende opdrachten. Vrijheid heb ik nog steeds, want ik werk vanuit huis, maar ik geniet nu wel van de voordelen van het hebben van een vaste opdrachtgever en het werken in een hecht team. Bij Flavourites heb ik continu contact met eigenaren van webshops en ben nauw betrokken met online shoppen. Dat geeft een flinke dosis inspiratie en kijk op wat er gaande is in het (web)shopwereldje. Dit is, samen met vrije opdrachten is voor mij de ideale werksituatie. 

Waar haal jij je inspiratie vandaan?

De combinatie oud en nieuw vind ik fantastisch. Frisse invloeden, zoals kleuren en vormen uit bijvoorbeeld Scandinavie gemengd met oudere invloeden (met name retro) zijn voor mij keer op keer een uitdaging om te combineren. Dit zie je terug in zowel mijn werk als in mijn inrichting, kleding, sieraden… eigenlijk in bijna alles. Die liefde voor oude spullen en foto's van vroeger heb ik van huis uit meegekregen. Mijn ouders hebben me altijd meegenomen naar rommel- en antiekmarkten en mijn vader heeft een neus voor bijzondere oude spullen waar hij vaak onderhandelend een goede prijs voor heeft kunnen betalen. Er is nooit rotzooi aangekocht, maar altijd fijne producten en meubels die hij zelf opknapte. Deze manier van omgaan met bezittingen heb ik als vanzelfsprekend overgenomen. 

kaart who is loes 2kaart who is loes 

                              Postkaart € 2,50                                                          Uitklapkaart € 3,50

 

Wat betekent ontwerpen voor jou?

Ontwerpen betekent veel voor me. Ik heb de afgelopen jaren enorm veel uren gedraaid om mijn bedrijfje op te zetten. Ik heb mezelf op mijn eigen manier ontwikkeld en doe dit nog steeds. Die zelfstandigheid voelt goed. Nu probeer meer te genieten van zowel persoonlijke opdrachten als zakelijk ontwerpen. Natuurlijk is het het mooiste als je als ontwerper of kunstenaar altijd projecten kunt doen waarbij je alle vrijheid hebt. Maar uiteindelijk moet er ook geld verdiend worden en dan vind ik het belangrijk om dat zakelijke gedeelte zo persoonlijk en leuk mogelijk te maken. 

De nostalgische taferelen op de kaarten roepen geregeld reacties op bij mensen, zowel jong als oud, waarbij de mooiste herinneringen over ‘hun’ vroeger zo nu en dan gedeeld worden met me. Deze reacties zie ik als een waardevolle toevoeging op mijn vrije project en maakt het concept eindeloos interessant. Ook krijg ik regelmatig aanvragen voor persoonlijke ontwerpklussen waar ik veel energie uit haal. Dit kunnen geboorte- of trouwkaarten zijn, maar ook rouwkaarten. De situaties en reacties waarin je zoiets maakt zijn een toevoeging op je gehele ontwikkeling, zowel zakelijk als persoonlijk. Als ontwerper kom je jezelf regelmatig tegen, je bent je zo bewust van de dingen die om je heen gebeuren en je eigen creativiteit, dat dat vaak matcht en soms botst. Daarin vind je vanzelf je weg en dat is bijzonder interessant.

Hoe omschrijf je jouw creatieve proces?

Vaak is het eerste idee dat in me opkomt uiteindelijk cruciaal voor het uiteindelijke ontwerp, of het nu doorgevoerd wordt of niet. Binnen het proces van concept tot ontwerpuitwerking gebeuren dikwijls onverwachte dingen wat kan leiden tot frisse nieuwe inzichten. Soms moet je een idee loslaten om weer tot nieuwe ontwerpen te komen. 

Waar ben je momenteel mee bezig? Nieuwe projecten?

Momenteel zet ik me voornamelijk in voor Flavourites en probeer zoveel mogelijk de leukste klussen aan te kunnen nemen die op mijn pad komen. Ik wil me snel weer richten op het uitwerken van eigen producten. Er liggen al ideeën klaar, ik moet er alleen nog aan beginnen. Ondertussen doe ik veel inspiratie op en probeer alles een plek te geven. Ik heb enorm veel zin in komende tijd en denk dat ik nooit klaar ben.


interview door: Merel Roest

In “De maker achter het product” vragen we onze ontwerpers het hemd van het lijf. Om jou meer achtergrondverhaal te geven over de producten op Markita. Dat maakt het juist bijzonder: wie heeft het product gemaakt? Waar komt het vandaan? En wat is het verhaal?