Felle kleuren, opvallende cartoons en eigenwijze kreten. Dat typeert de ontwerpen van Eazy-Teez. Van sweaters tot baby rompertjes en van kussens tot postkaarten. Eazy-Teez combineert Dutch design met street-culture en ‘wisdom of kids’. Dit resulteert in unieke en stoere producten voor de kleine, hippe medemens.

Deze week een interview met Marcel Palijama van Eazy-Teez

 

Marcel

 

 

“Eigenlijk ben ik altijd bezig met het ontwerpen, daar is geen aan of uit knop voor. Het intensiveert de blik. Het betekent kijken, meer zien, ervaren en maken” – Marcel Palijama

 

 

 

Wie ben je?
Mijn naam is Marcel, 45 jaar en ik maak graag mooie en leuke producten. Ik houd ervan om nieuwe dingen te ontdekken, zoals in het diepe springen en een kindermerk op te starten.

Wanneer ben je gestart met ontwerpen, hoe is het begonnen?
Het vormgeven heb ik mijzelf aangeleerd. Vijftien jaar geleden ben ik met een vriend een platenlabel begonnen en het was mijn taak om de ontwerpen te verzorgen. Zoals hoezen, flyers, posters, en t-shirts. Door deze ervaring kwam ik als freelance grafisch vormgever & illustrator bij een bekend agentschap terecht en zo officieel in de ontwerp wereld.

Voor kinderen van familie en vrienden maakte ik af en toe een t-shirt. Steeds vaker kreeg ik de vraag of ik niet een kinder t-shirt wilde maken. Niet heel veel later zag Eazy-Teez het levenslicht. De naam Eazy-Teez is ontstaan vanuit het idee om live op markten shirts te bedrukken. Ik dacht een 'eazy' shirt, maar dat bleek uiteindelijk toch wat ingewikkelder te liggen. Te veel aan keuze betekende te vaak dat mensen geen keuze konden maken. Dus na een half jaartje gooide ik het over een andere boeg en is Eazy-Teez meer een merk geworden.
      

Jongens romper  

Jongens romper €25,00

 

 

Postkaarten

Set postkaarten €3,00

 

Wat doen je nog meer naast ontwerpen?
Voor het platenlabel ben ik vaak op reis geweest en dat doe ik nog steeds graag. Mensen ontmoeten en nieuwe ideeën opdoen. In steden als Londen en Berlijn is altijd wel iets te ontdekken. Deze steden zijn zo veranderlijk, dat inspireert. Verder blijft muziek altijd een passie.

Waar haal jij je inspiratie vandaan?
De inspiratie voor de designs van Eazy-Teez komt van de designer toys uit Japan die ik meenam voor de kids als ik daar op tour was met een band. Door er mijn eigen draai aan te geven en deze met eigenwijze en grappige kreten te combineren die typerend zijn voor onze kleine medemens is de stijl ontstaan.

 

Meiden shirt

Meiden shirt €25,00

 

Wat betekent ontwerpen voor jou?
Plezier! Eigenlijk ben ik altijd bezig met het ontwerpen, daar is geen aan of uit knop voor. Het intensiveert de blik. Het betekent kijken, meer zien, ervaren en maken.

Hoe omschrijf je jouw creatieve proces?
Het proces begint met het opnemen van wat ik zie en veel notities maken. Vroeger maakte ik nog handmatig schetsen maar dit gaat nu allemaal via de computer. Tijdens deze schetsen ontstaat vaak weer iets nieuws wat ik weer kan gebruiken voor een nieuw design.

Waar ben je momenteel mee bezig?
Het staan op 'creative markets', het bedenken van nieuwe accessoires, het ontwikkelen van nieuwe ideeën en het zoeken naar eco-vriendelijkere oplossingen en materialen vergt veel tijd en onderzoek. Voorlopig kan ik heel veel van mijn creatieve energie kwijt in Eazy-Teez, op dit moment heb ik niet heel veel behoefte aan nieuwe projecten. En naast Eazy-Teez heb ik ook nog mijn dagelijkse werkzaamheden als free-lance vormgever en de bemoeienis met het platenlabel.

Kussen ruig

Kussen Ruig €15,00

 

 

Interview door: Sofie van der Hoorn

In “De maker achter het product” vragen we onze ontwerpers het hemd van het lijf. Om jou meer achtergrondverhaal te geven over de producten op Markita. Dat maakt het juist bijzonder: wie heeft het product gemaakt? Waar komt het vandaan? En wat is het verhaal?